پنج نکته ی مهم در هزینه انبارداری در گمرک: عوامل تعیین کننده قیمت

همانطور که می دانید هزینه ای که در رابطه با خدمات بارگیری و تخلیه باید پرداخت شود به عنوان هزینه انبارداری گمرکی یا تعرفه گمرکی شناخته می شود. یکی از دغدغه های اصلی واردکنندگان و صادرکنندگان این است که چقدر از بودجه خود را صرف ذخیره سازی کنند. در واقع این شورای عالی است که هزینه های انبارداری گمرکی، زمینی یا هوایی را تعیین می کند. اما بهتر است قبل از صادرات یا واردات کالا از این هزینه اطلاعاتی کسب کنید.

عوامل تعیین کننده قیمت کالا در انبار گمرک

به طور معمول، سه عامل مهم ترین محرک های هزینه های انبارداری گمرکی هستند. اما تعدادی از عوامل دیگر نیز می توانند بر هزینه کلی تأثیر بگذارند.

ارزش کالا: ارزش کالای در حال ذخیره سازی عاملی کلیدی در تعیین هزینه انبارداری گمرکی است. این به این دلیل است که اقلام با ارزش بالاتر ممکن است به امنیت و حمل و نقل اضافی نیاز داشته باشند که می تواند هزینه کلی را افزایش دهد.

مدت نگهداری: مدت نگهداری کالا در انبار گمرک نیز عامل مهمی در تعیین قیمت نهایی می باشد. به طور کلی، هر چه مدت زمان ذخیره سازی طولانی تر باشد، هزینه کلی بالاتر است.

نوع انبار: نوع انبار مورد استفاده نیز می تواند بر هزینه انبارداری گمرکی تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، یک مرکز امن تر با اقدامات امنیتی پیشرفته ممکن است بیش از یک انبار اصلی هزینه داشته باشد.

سایر عواملی که ممکن است بر هزینه انبارداری اوراق قرضه تأثیر بگذارد عبارتند از سطح امنیت مورد نیاز برای کالا، میزان جابجایی و پردازش مورد نیاز و هرگونه خدمات اضافی مانند بیمه یا حمل و نقل. به طور کلی، بهتر است برای انجام خدمات حمل و نقل و تعیین هزینه خاص انبارداری گمرکی برای یک محموله، با یک تاجر با تجربه مانند بازرگانی آمورزون، یک کارگزار گمرکی یا حمل و نقل مشورت کنید.

انواع انبارها در گمرک

  • انبارهای اوراق قرضه: اینها انبارهایی هستند که کالاها را می توان بدون پرداخت عوارض یا مالیات تا زمانی که کالا در اوراق قرضه باقی می ماند در آنها نگهداری کرد. انبارهای اوراق قرضه اغلب برای نگهداری موقت کالاها در حال ترانزیت یا در انتظار واردات به یک کشور استفاده می شود.
  • مناطق تجارت خارجی: مناطق تعیین شده در کشوری که کالاها ممکن است در آنجا ذخیره، استفاده یا پردازش شوند بدون اینکه مشمول عوارض یا مالیات شوند. مناطق تجارت خارجی اغلب برای واردات و صادرات کالاها و برای تولید و سایر انواع فرآوری استفاده می شود.
  • انبارهای تجارت آزاد: انبارهایی هستند که کالاها را می توان بدون پرداخت عوارض یا مالیات تا زمانی که کالا برای صادرات در نظر گرفته شود، نگهداری کرد. انبارهای تجارت آزاد اغلب برای نگهداری موقت کالاها در حالی که برای صادرات آماده می شوند استفاده می شود.
  • انبارهای گمرکی: انبارهایی هستند که کالا بدون پرداخت عوارض و مالیات در آنها نگهداری می شود مشروط بر اینکه تحت نظارت گمرک باشد. انبارهای اوراق قرضه اغلب برای نگهداری موقت کالاها در حالی که در انتظار واردات یا صادرات هستند استفاده می شود.
  • انبارهای خصوصی: انبارهایی هستند که تحت مالکیت و مدیریت شرکت های خصوصی هستند و الزاماً مشمول مقررات گمرکی نیستند. انبارهای خصوصی ممکن است برای نگهداری طیف وسیعی از کالاها، از جمله کالاهایی که وارد یا صادر می شوند، استفاده شوند.

حالت های کوچکتر

  • کالاهای معمولی: کالاهای بادوام و معمولی در این انبارها نگهداری می شوند، بنابراین نیازی به شرایط محیطی و دمایی خاصی نیست.
  • کالاهای قابل اشتعال: به دلیل حساسیت بالای کالاهای قابل اشتعال، معمولاً انبار این کالاها دور از سایر انبارهایی که شرایط نگهداری خاص و تجهیزات اطفاء حریق پیشرفته دارند ساخته می شود.
  • نگهداری کالاهای فاسدشدنی: این انبارها که بیشترین قدرت تغییر دما را دارند و دارای کنترل دقیق دما هستند. برای کالاهای دارویی، غذایی و فاسد شدنی استفاده می شود. البته باید بدانیم که اگر انبار گمرک به هر دلیلی قادر به نگهداری محصول شما در این انبار نباشد، شرکت حمل و نقل کالای شما موظف است کالا را به سردخانه ارسال کند.
  • انبارهای خصوصی: به طور کلی هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند کالای خود را در انبارهای شخصی نگهداری کند. و انباردار خود را داشته باشد که طبیعتاً مبلغی بالاتر از صاحب کالا دریافت می کند.
  • کالای توقیفی: انبار توقیفی که به انبار قضایی نیز معروف است. محل نگهداری کالاهای تقلبی و ضبط شده تا تعیین تکلیف اسناد و پروانه است.
  • کالای قاچاق: کلیه کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور و ضبط می شود در این انبار نگهداری می شود.
  • کالاهای فله: کالاهایی که بسته بندی نشده و به صورت فله مانند گندم و جو هستند در این انبارها نگهداری می شوند.

نکات مهم در هزینه انبارداری در گمرک

در محاسبه هزینه انبارداری گمرکی می توان عوامل متعددی را در نظر گرفت. برخی از مهمترین نکات عبارتند از:

  • نوع کالای انبار شده: انواع کالاها ممکن است دارای نرخ های تعرفه متفاوتی باشند. به عنوان مثال، مواد خام و محصولات ناتمام ممکن است نرخ تعرفه کمتری نسبت به محصولات نهایی داشته باشند.
  • مدت زمان نگهداری کالا: نرخ تعرفه ممکن است بر اساس مدت زمان نگهداری کالا در انبار باشد. هرچه مدت زمان ذخیره سازی طولانی تر باشد، ممکن است تعرفه بالاتر باشد.
  • موقعیت انبار: موقعیت انبار نیز می تواند بر نرخ تعرفه تاثیرگذار باشد. انبارهایی که در مناطق خاصی قرار دارند ممکن است به دلیل عواملی مانند هزینه انجام تجارت در آن مکان، نرخ تعرفه بالاتری داشته باشند.
  • اندازه انبار: اندازه انبار نیز ممکن است در محاسبه تعرفه در نظر گرفته شود. انبارهای بزرگتر ممکن است به دلیل افزایش ظرفیت ذخیره سازی تعرفه های بالاتری داشته باشند.
  • نوع انبار: نوع انبار نیز می تواند بر نرخ تعرفه تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، یک انبار اوراق قرضه، که یک تسهیلات امن برای نگهداری کالاهایی است که هنوز برای واردات یا صادرات ترخیص نشده اند. ممکن است نرخ تعرفه کمتری نسبت به یک انبار معمولی داشته باشد.
    توجه به این نکته ضروری است که نرخ تعرفه بسته به شرایط خاص و کشوری که انبار در آن قرار دارد می تواند به میزان قابل توجهی متفاوت باشد.

هزینه های انبارداری در گمرک ایران

  • در صورت عادی بودن شرایط، مدت نگهداری گمرک ایران ۳ ماه است. اما این قانون برای کالاهای فاسد شدنی و قابل اشتعال متفاوت است و می توانند ۲ ماه بیشتر در انبار بمانند.
  • کالاهای فاسد شدنی باید با مسئولیت صاحب محموله در انبارهای خود نگهداری شوند.
  • ۷۵ درصد هزینه نگهداری به کالاهای فصلی تحت پوشش اضافه می شود.
  • ۶۰ درصد نرخ قبض انبار به کالاهایی تعلق می گیرد که در محل نگهداری می شوند.

مراحل انبارداری گمرکی

به طور کلی انبارداری شامل ۳ مرحله است:

دریافت یا تحویل کالا.
نگهداری و حفاظت از کالا در انبار.
صدور یا تحویل کالا در خارج از انبار.
تبصره: در صورت وجود امکانات لازم برای کالاهای فاسدشدنی یا کالاهایی که نگهداری آنها در گمرک هزینه اضافی ایجاد می کند. در انبارهای گمرکی نیست. بلافاصله پس از تخلیه، تحویل و ترخیص کالا به انبار مربوطه با مسئولیت صاحب کالا انجام شود. در غیر این صورت گمرک هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

دریافت محموله یا پذیرش کالا

پذیرش کالا در انبارها و اماکن گمرکی در صورت قبولی. که خلاصه اظهارنامه یا اظهارنامه یا مجوز صادرات یا مجوز عبور یا مجوز ورود موقت برای تحویل آن به گمرک ارائه شود.

اخذ و بررسی مدارک

اخذ مدارک و مدارک ثبتی جهت ورود محموله به انبار جهت نگهداری الزامی است. برای ورود محموله به انبار باید مجوز لازم ارائه شود. هنگامی که محموله به پشت درب انبار رسید، باید کنترل های امنیتی و ایمنی انجام شود و سپس کالا وارد قسمت پذیرش می شود. نماینده انبار کالا را بر اساس مشخصات مشخص شده از نظر شکل و کمیت بررسی می کند. و در نهایت کالا با توجه به شرایط و نگهداری آن دسته بندی و به انبار مربوطه ارسال می شود.

بازدید و بسته بندی بار و تشخیص اصالت کالا

انبار موظف است در صورت بروز مشکل در بسته بندی در حین حمل و تخلیه با حضور مراجع ذیربط و صاحب کالا یا نماینده آن صورتجلسه تنظیم نماید. در غیر این صورت گمرک موظف به پرداخت خسارت می باشد.

روش محاسبه هزینه انبارداری گمرکی

فرقی نمی کند به دنبال هزینه انبارداری گمرک شهید رجایی باشید یا هزینه انبارداری گمرک فرودگاه امام! همه گمرکات برای انبارداری هزینه یکسانی می گیرند.

گمرک زمین

در رابطه با انبار گمرک زمینی کالاهایی که به کشور وارد شده اند بسته به تاریخ قبض انبار و بارنامه تا ۱۰ روز از پرداخت هزینه انبار معاف می باشند. اگر ۱۰ روز بگذرد و فرد انبار را خالی نکند باید هزینه انبارداری گمرکی را پرداخت کند.

گمرک هوایی

در مورد گمرک هوایی افراد مجاز به نگهداری اقلام به مدت ۲ روز در انبارها بدون پرداخت هزینه هستند.

کانتینرهای حمل و نقل

در خصوص اقلامی که با کانتینرهای ترانزیتی وارد بندر امام خمینی می شوند، می توان گفت که تنها به مدت ۲۰ روز بدون پرداخت هزینه مجاز به نگهداری در انبار هستند.
در نظر داشته باشید که هزینه انبارداری کالاهای خطرناک در گمرک سه برابر انبارداری کالاهای معمولی است. از طرفی هزینه انبارداری گمرکی بستگی به تعداد روز دارد و به صورت پلکانی محاسبه خواهد شد. یعنی هزینه نگهداری برای کالاهایی که ۲۰ روز نگهداری می شوند یا کالاهایی که ۳۰ روز نگهداری می شوند قطعا متفاوت است.

محاسبه گر هزینه های گمرکی

بهتر است بدانید هزینه انبارداری گمرکی هزینه ای است که گمرک بابت نگهداری کالا دریافت می کند که به آن هزینه انبارداری گفته می شود و به صورت زیر محاسبه می شود.

  • محاسبه کالای نگهداری شده در انبار:
    وزن خالص * نرخ نگهداری * مدت زمان کالا در انبار

هزینه انبار با توجه به زمان ماندن کالا در گمرک و نوع انبار تعیین می شود. هزینه انبارداری از روز ورود کالا به گمرک تا روز ترخیص محاسبه می شود.

  • محاسبه حافظه داخلی:
    هزینه انبارداری = ۷۵%* (مدت زمان قرارگیری کالا * نرخ نگهداری * وزن ناخالص)
  • محاسبه کالاهای فله (تناژ)
    محاسبه کالای فله = تناژ * تعرفه
  • محاسبه کالاهای ماشینی:
    محاسبه محصول ماشین = مبلغ * تعرفه
  • فرمول محاسبه حقوق گمرکی

عوارض گمرکی (ارزش CIF * نرخ ارز * نرخ تعرفه)
بازرگانان عزیز برای انجام عملیات گمرکی باید هزینه های گمرکی را پرداخت کنند.

  • فرمول محاسبه سود بازرگانی

سود تجاری (ارزش CIF * نرخ ارز * نرخ تعرفه)
هزینه های گمرکی در زمان ترخیص اخذ می شود. شما این هزینه ها را برای: ذخیره سازی، حمل و نقل، ترخیص، تخلیه، تعرفه گذاری، آزمایش، بارگیری، معاینه، اسکورت کالا می پردازید.

  • فرمول محاسبه ارزش CIF کالا

میزان ارز کالا * نرخ ارز اعلام شده توسط گمرک + هزینه بیمه (در صورت خرید فوب)
هزینه های گمرکی را با حقوق ورودی کالا و سود بازرگانی اشتباه نگیرید. حقوق ورودی مربوط به واردات خاصی است که توسط گمرک جداگانه اخذ می شود.

آیا می دانید صادرات مشمول عوارض گمرکی نیست؟ کالاهای صادراتی از پرداخت ۷۵ درصد هزینه حمل، تخلیه، بارگیری و انبارداری معاف هستند.

سوالات متداول:

هزینه انبارداری گمرک چقدر است؟

کارشناسان گمرک برای محاسبه هزینه انبارداری گمرکی عوامل مختلفی از جمله حجم محموله، وزن بار، نوع انبار، تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری بار در انبار و … را در نظر می گیرند.

شرایط نگهداری کالا در انبار گمرک چیست؟

تاجر به منظور فراهم نمودن شرایط نگهداری محموله های تجاری در انبار گمرک و جلوگیری از وارد آمدن خسارت به محموله تجاری، باید کلیه شرایط لازم را به گمرک اطلاع دهد. و در صورتی که انبار بار تجاری به امکانات لازم مجهز نباشد، محموله تجاری به انبار مجهز منتقل شود.

انبارهای گمرکی به چند دسته تقسیم می شوند؟

معیارهای مختلفی برای طبقه بندی انبارهای گمرکی وجود دارد که بر اساس یکی از این طبقه بندی ها، انبارهای گمرکی به دو دسته انبارهای معمولی و انبارهای کالاهای فاسدشدنی تقسیم می شوند.

بازرگانان چه زمانی باید هزینه دموراژ را بپردازند؟

زمانی که بازرگانان برای جابجایی محموله های تجاری خود از کانتینر استفاده می کنند اما کانتینرهای اجاره ای را دیرتر از زمان تعیین شده به شرکت حمل و نقل برمی گردانند، ملزم به پرداخت خسارت خواهند بود.

 

 

 

 

 

 

 

در صورت هرگونه سوال و نظر با مجموعه نگار صنعت ماهان تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + هشت =