ریلیز بازرگانی تحت چه شرایطی برای دو طرف معامله استفاده می شود؟

فرآیند ریلیز بازرگانی در تجارت به این معناست که پس از انعقاد قرارداد خرید کالا بین دو طرف، فروشنده کالا را با بارنامه اصلی به شرکت حمل و نقل می دهد. و شرکت حمل و نقل از طریق نمایندگان خود به آدرس مقصد، مالکیت کالا را می گیرد. از فروشنده دریافت می کند و در اختیار خریدار قرار می گیرد. برای آشنایی بیشتر با این فرآیند با ما همراه باشید.

ریلیز بازرگانی (Release)

ریلیز کردن (Release) به معنای دستور ترخیص کالا از مبدا تا محل ترخیص است. اما در معاملات بین المللی. فروشنده توانایی و اجازه تغییر اطلاعات کالای ارسالی را دارد. هنگام ارسال کالا، فروشنده باید بارنامه کالای ارسال شده را برای خریدار ارسال کند. در این بین نماینده کالا یا صاحب آن می تواند تشریفات گمرکی کالا را انجام دهد.

تلکس ریلیز (Telex Release) به چه معناست؟

تلکس ریلیز و ریلیز به یک معنا هستند. در تلکس ریلیز، فروشنده در مبدا اصل بارنامه را به شرکتی می دهد که مسئولیت حمل و نقل را بر عهده دارد. و می خواهد بارنامه را در مقصد ریلیز تحویل دهد. در این زمان بدون نیاز به اصل بارنامه، با سلب مالکیت از فروشنده، کالا در اختیار خریدار قرار می گیرد.

در این بین شرکتی که کالا را در مبدا حمل می کند به نماینده در مقصد اطلاع می دهد که بارنامه در اختیار آنها قرار دارد. و خریدار مالک اصلی کالا محسوب می شود. به زبان ساده، تلکس ریلیز آزادسازی پیامی است که توسط حامل در نقطه بارگیری به حامل در مقصد ارسال می شود. تا مالکیت کالا را آزاد کرده و به خریدار تحویل دهد.

تلکس در واقع ابزاری مانند چاپگر است. و در عین حال مانند تلگراف قابلیت دریافت و ارسال پیامک را نیز خواهد داشت. به پیام هایی که با این ابزار ارسال می شود تلکس می گویند. تلکس ریلیز یکی از بهترین وسایل ارتباطی و تبادل پیام بین کشتی ها در دریا است.

این دستگاه ها قدیمی هستند و منشا ایمیل ها بودند. ترخیص تلکس نیز نوعی پیام برای خروج کالا از مبدا و فروشنده و بارگیری کالا در مقصد برای خریدار است. باید بدانید که امروزه چنین پیام هایی از طریق ایمیل یا سامانه های آنلاین برای تمامی خطوط حمل و نقل ارسال می شود.

زمان ریلیز در بازرگانی

یکی از موضوعات مهمی که تجار و سرمایه گذاران در شرکت های تجاری برای آشنایی بیشتر با فرآیند ترخیص باید بدانند مربوط به زمان هایی است که فرآیند ریلیز کردن در یک معامله تجاری الزامی خواهد بود. از جمله شرایطی که فروشنده باید مالکیت کالا را از طریق ترخیص به خریدار واگذار کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

زمانی که در فرآیند تجارت بین المللی فاصله کشور فروشنده و کشور مقصد کوتاه باشد، کالای خریداری شده از کشور مبدا در زمان کمتری به کشور مقصد می رسد. در چنین شرایطی فروشنده مدارک لازم را به شرکت حمل و نقل ارسال می کند. و درخواست ریلیز کردن کالا می کند تا مالکیت کالا به خریدار منتقل شود.

مورد بعدی که باعث می شود هر دو طرف قرارداد از فرآیند آزادسازی برای تحویل کالای خریداری شده از فروشنده به خریدار استفاده کنند مربوط به روزهای تعطیل است. در روزهای تعطیل، به دلیل کمبود زمان برای آزادسازی مالکیت، فروشنده با استفاده از فرآیند آزادسازی در تجارت، مالکیت کالا را به خریدار منتقل می‌کند. برای مثال در ایران در روزهای پنجشنبه و جمعه و در کشورهای دیگر در روزهای شنبه و یکشنبه.

یکی دیگر از مواردی که دو طرف توافق می کنند کالا را با استفاده از فرآیند ریلیز کردن تحویل و ترخیص کنند، زمانی است که خریدار قصد دارد هزینه کالای وارداتی را پس از واردات کالا به کشور مقصد پرداخت کند. در این شرایط به دلیل کوتاه بودن زمان تسویه پس از رسیدن کالا به مقصد، فروشنده کالا پس از دریافت قیمت کامل کالا از طریق ریلیز کردن، مالکیت کالا را آزاد می‌کند.

تفاوت بارنامه و تلکس ریلیز

بارنامه یک سند امنیتی است که توسط شرکت های حمل و نقل برای تحویل محموله به خریدار صادر می شود. و اساساً قراردادی بین حامل و صاحب کالا در مقصد است. با وجود بارنامه، هرگونه اظهار نظر طرفین معامله بر خلاف مفاد آن باطل است. زیرا تمامی شرایط قبل از صدور بارنامه به تایید طرفین رسیده است.

اما تلکس ریلیز یک پیام است. و تنها در صورتی ارسال می شود که خریدار پس از دریافت بارنامه از نماینده حمل و نقل در مبدأ، بارنامه را به او برگرداند. و درخواست کند که محموله در محل به خریدار تحویل داده شود. مقصد بدون دریافت اصل بارنامه پس از آن، بارنامه اصلی توسط خطوط حمل و نقل باطل می شود. و با ارسال ایمیل به محل تخلیه، دستور سلب مالکیت کالا و انتقال آن به خریدار داده می شود.

پس از آن، متصدی حمل می تواند بدون ارائه اصل بارنامه، بار را به گیرنده تحویل دهد. بنابراین آزادسازی تلکس ریلیز تنها زمانی برای معامله قابل استفاده است که بارنامه به عنوان غیرقابل تحویل صادر شده و به خریدار تحویل داده نشده باشد.

کاربرد ریلیز بازرگانی

  • زمانی که مقصد نزدیک است و می خواهید محموله به سرعت به دست خریدار برسد. فروشنده پس از دریافت بارنامه، قبل از ارسال مرسوله به مقصد، مدارک لازم از قبیل گواهی مبدا، لیست بسته بندی، گواهی سلامت، فاکتور خرید و مجوزهای لازم را تهیه و از طریق پست هوایی برای خریدار ارسال می کند. یا از طریق ایمیل تا خریدار کالای شما را با ترخیص ترخیص و دریافت کند.
  • همانطور که گفته شد، ریلیز در روزهای تعطیل قابل استفاده است. مثلاً در ایران از جمله پنجشنبه و جمعه که گمرک تعطیل است. و یا در کشورهای دیگر شنبه و یکشنبه از آن استفاده می شود.
  • زمانی که فروشنده در کشور مبدا زمان کمی برای تسویه حساب با خریدار دارد.

لازم است بدانید که هنگام ارسال تلکس ریلیز برای مشتری باید یک کپی مصدق بارنامه را نیز ارسال کنید. زمانی که بارنامه صادر می شود و مشتری می خواهد کالا را از طریق تلکس ترخیص کند، باید هزینه اضافی برای ریلیز بپردازد. و بارنامه را به شرکت حمل و نقل برگرداند و آن را باطل کند.

فروشنده پس از دریافت بارنامه به چه مدارکی در هنگام حمل کالا نیاز دارد؟

گواهی مبدا
صورت حساب سلامت
مجوزهای لازم را دریافت کنید
لیست بسته بندی کالا
فاکتور خرید

ارسال کالا قبل از ریلیز بازرگانی

هر معامله ای دو طرف دارد، یک طرف فروشنده کالا و طرف دیگر خریدار کالا است. و اگر این دو طرف بتوانند با یکدیگر توافق کنند، معامله انجام می شود. کلیه مذاکرات لازم بین فروشنده و خریدار باید قبل از صادرات کالا از کشور مقصد به کشور مبدا و همچنین قبل از انتقال مالکیت کالا از فروشنده به خریدار که فرآیند ریلیز کرردن کالا می باشد انجام شود.

در تجارت، از جمله مواردی که فروشنده و خریدار قبل از ارسال کالا و ریلیز کالا باید در مورد آن توافق کنند، در رابطه با نحوه پرداخت کالای خریداری شده، نحوه پرداخت قیمت توسط خریدار و اینکه آیا فروشنده در آن قرار دارد یا خیر، می باشد. مطابق با الزامات موجود باشد یا خیر. بدون شرایط پرداخت قبول میکنه یا نه؟

انجام مذاکرات و تبادل اطلاعات لازم از جمله فاصله کشور مبدا و کشور مقصد و سایر اطلاعات لازم، فروشنده و خریدار را به این نتیجه می رساند که بهتر است از فاکتور مطابق با شرایط استفاده شود. روش بارگیری برای دریافت کالا در مقصد. با استفاده از روش ریلیز کالا.

سوالات متداول ریلیز بازرگانی

  • چه زمانی میتوان از ریلیز در بازرگانی استفاده کرد؟

وقتی که فاصله خریدار و فروشنده کم باشد یا در روزهای تعطیل اداره گمرگ تعطیل باشد از فرآیند ریلز در بازرگانی استفاده می‌شود.

  • تفاوت بارنامه و تلکس ریلیز در بازرگانی چیست؟

بارنامه نوعی سند معتبر است که توسط شرکت حمل و نقل صادر می‌شود. اما تلکس ریلیز در بازرگانی پیامی است که محموله بدون دریافت بارنامه در مقصد به خریدار تحویل داده شود.

 

 

 

 

در صورت هرگونه سوال و نظر با مجموعه نگار صنعت ماهان تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − دو =