منظور از کد تعرفه گمرکی کالا (کد HS) چیست؟

در بین سیستم‌های طبقه‌بندی صنعت، کدهای سیستم هماهنگ (کد HS) معمولاً در سراسر فرآیند صادرات کالا استفاده می‌شوند. سیستم هماهنگ یک روش عددی استاندارد شده برای طبقه بندی محصولات معامله شده است. این توسط مقامات گمرکی در سراسر جهان برای شناسایی محصولات هنگام ارزیابی عوارض و مالیات و جمع آوری آمار استفاده می شود.

HS توسط سازمان جهانی گمرک (WCO) اداره می شود و هر پنج سال یکبار به روز می شود. این به عنوان پایه ای برای سیستم های طبقه بندی واردات و صادرات مورد استفاده در ایالات متحده و توسط بسیاری از شرکای تجاری عمل می کند.

HS کدهای شش رقمی خاصی را برای طبقه بندی ها و کالاهای مختلف اختصاص می دهد. کشورها مجازند برای طبقه بندی بیشتر کدهای طولانی تری را به شش رقم اول اضافه کنند.

ایالات متحده از یک کد ۱۰ رقمی برای طبقه بندی محصولات برای صادرات استفاده می کند. که به عنوان شماره جدول B شناخته می شود که شش رقم اول آن عدد HS است. برای هر محصول فیزیکی، از گیره کاغذ گرفته تا هواپیما، یک عدد جدول B وجود دارد. جدول B توسط بخش تجارت خارجی اداره سرشماری ایالات متحده اداره می شود.

پیشینه

هنگام واردات یا صادرات هر کالای تجاری، باید از سیستم هماهنگ توصیف و کدگذاری کالا استفاده کنید. در اکثر کشورها، این به عنوان “HS” شناخته می شود. این کدها به طور گسترده توسط بیش از ۲۰۰ کشور مورد استفاده قرار می گیرد. که با کنوانسیون مربوط به سیستم توصیف و کدگذاری هماهنگ کالا (همچنین به عنوان “کنوانسیون HS” شناخته می شود) استفاده می شود.

مقامات گمرکی نه تنها از کدهای HS برای شناسایی کالاهایی که حمل می شوند استفاده می کنند، بلکه از آنها برای اعمال عوارض گمرکی، مالیات و مقررات مربوطه نیز استفاده می کنند. دولت ها همچنین از کدهای HS برای جمع آوری آمار تجارت جهانی و ایجاد تعرفه استفاده می کنند. شرکت های خصوصی از همین سیستم برای نظارت بر کالاها، توسعه و حمایت از سیاست های تجاری، جمع آوری آمار ترافیک و حمل و نقل و همچنین نظارت بر قیمت ها استفاده می کنند.

WCO چیست؟

سازمان جهانی گمرک (WCO) یک سازمان بین دولتی است که در بلژیک تأسیس شده است. این سازمان در راستای توسعه قراردادهای بین المللی فعالیت می کند. فعالیت های این سازمان شامل طبقه بندی کالاها، ارزش گذاری کالاها، تسهیلات گمرکی بین المللی، مبارزه با جعل به منظور حفظ حقوق مالکیت، امنیت زنجیره تامین و … می باشد که این سازمان به سازمان جهانی گمرک معروف است و بخشی از سیستم تعرفه هماهنگ از گمرک پشتیبانی می کند. (HS). تمامی کشورهای wco از سیستم تعرفه (HS) استفاده می کنند و دارای کد تعرفه گمرکی برای واردات کالا هستند.

مراحل اخذ کد تعرفه گمرکی کالا (کد HS)

برای دریافت کد تعرفه گمرکی کالا باید مراحلی را طی کرد. برای یافتن کد HS ابتدا باید irancode.ir را وارد کنید. سپس بر روی قسمت ایران کد در پایین سایت کلیک کنید. حال در سایت جدیدی که برای شما باز شده است وارد قسمت بین المللی شوید. در این قسمت طبقه بندی تعرفه گمرکی را مشاهده می کنید.

چرا به کد های HS نیاز دارید؟

  • کد HS صحیح برای کالاهای شما برای استفاده در اسناد حقوقی و تجاری هنگام انجام تجارت مورد نیاز است.
  • چند نمونه استفاده در قراردادهای فروش، بارنامه، اعتبار اسنادی و گواهی مبدا.
  • برخی از این اسناد قانونی و تجاری هنگام درخواست برای تامین مالی کسب و کار مورد نیاز است.
  • کدهای HS همچنین توسط مقامات گمرکی برای اعمال تعرفه ها و مالیات بر کالاها و ردیابی واردات و صادرات استفاده می شود.

نحوه استفاده از کد HS

در طول فرآیند صادرات، هم به شماره برنامه ایالات متحده B و هم نسخه کد HS کشور خارجی برای محصول خود نیاز دارید. شما از آن برای موارد زیر استفاده می کنید:

  • طبقه بندی کالاهای فیزیکی برای حمل و نقل به یک کشور خارجی؛
  • زمانی که ارزش آن بیش از ۲۵۰۰ دلار است یا نیاز به مجوز دارد، محموله‌ها را در سیستم صادرات خودکار (AES) گزارش دهید.
  • مدارک مورد نیاز حمل و نقل مانند دستورالعمل فرستنده، فاکتور تجاری یا گواهی مبدا را تکمیل کنید.
  • تعیین نرخ های تعرفه واردات (تعرفه ها) و تعیین اینکه آیا یک محصول واجد شرایط تعرفه ترجیحی بر اساس توافقنامه تجارت آزاد است یا خیر.
  • انجام تحقیقات بازار و به دست آوردن آمار کسب و کار؛
  • مطابق با قوانین ایالات متحده، در صورت امکان.

ویژگی های کلیدی کد های HS:

  • کد شش رقمی طبقه بندی محصولات؛
  • قوانینی تعریف شده که کالاها را طبقه بندی می کند؛
  • به عنوان یک استاندارد واحد برای طبقه بندی کالاها در سراسر جهان عمل کنید؛
  • ۹۸ درصد از کالاها در تجارت بین المللی و بیش از ۵۰۰۰ کالا را پوشش می دهد؛

نحوه اولویت بندی کد تعرفه گمرکی کالا

کد تعرفه گمرکی با توجه به سیاست ها و نیازهای تجاری کشور در ده قسمت اولویت بندی شده است.
معمولاً اولویت آخر شامل کالاهای تولیدی مصرفی و لوکس است که ارز دولتی دریافت نمی کنند. و سود معاملاتی آن دو برابر سود معاملاتی مندرج در جدول تعرفه است. سازمان توسعه تجارت کد تعرفه گمرکی را در اولویت قرار داده است.
بنابراین همانطور که گفتیم با توجه به سیاست های دولت و برای جلوگیری از خروج ارز، دولت تصمیم گرفت کالاها را در اولویت قرار دهد. این اولویت بندی از سه بخش تشکیل شده است. کالاهای اساسی قابل واردات با ارز دولتی، کالاهای غیر ضروری قابل واردات با مجوز صادرات و کالاهای ممنوعه ورود به کشور.

نحوه ترخیص کالا از گمرک با استفاده از کد HS

  • در مواقعی که صاحب کالا یا نماینده قانونی کالا از صحت تعرفه کالا اطمینان ندارند می توانند با ارائه اسناد مالکیت و پرداخت هزینه تعیین تعرفه قبل از اقدام به ترخیص کالا از گمرک.
  • افرادی که قصد سفارش کالا به خارج از کشور را دارند می توانند با ارائه کد تعرفه گمرکی واردات کالا، قید شرایط ورود کالا، ارسال نمونه و فاکتور، قید مشخصات کالا، ارائه اسناد مالکیت از گمرک استعلام کنند.
  • در مواردی که تعرفه کالای اظهار شده توسط گمرک تعیین می شود. و در تعیین تعرفه اشتباه می شود، گمرک باید مابه التفاوت را پرداخت کند.
  • در مواردی که بین صاحبان کالا و گمرک در مورد ارزش و تعرفه کالا اختلاف وجود داشته باشد. و صاحب کالا بر ترخیص کالا اصرار داشته باشد، حقوق ورودی به صورت نقدی وصول و جریمه توسط صاحب کالا وصول می شود. 

قوانین کلی کد HS

WCO یک سیستم طبقه بندی جامع برای کدهای HS دارد. کالاها تحت یک بخش قرار می‌گیرند. و فصل‌ها، سرفصل‌ها و زیرعنوان‌ها به دنبال آن‌ها قرار می‌گیرند که هر مرحله از نظر ویژگی افزایش می‌یابد.

۲۱ بخش، ۹۹ فصل، ۱۲۴۴ عنوان و ۵۲۲۴ عنوان فرعی وجود دارد.

آناتومی کد HS:

  • دو رقم اول: فصل
  • دو رقم دوم: عنوان
  • دو رقم آخر: عنوان فرعی

استفاده کاربردی از کد های HS

ممکن است کدهای محصولی را دیده باشید که طولانی تر از ۶ کد مورد استفاده در HS هستند. این به این دلیل است که کشورهای مختلف برای انتقال اطلاعات مهم در مورد کالاها، افزودنی های متفاوتی به کدهای HS خواهند داشت.

برای اکثر مقامات گمرکی، ۶ کد اول طبقه بندی کالایی آنها کد HS است. که هر رقم زیر بر اساس سیستم کدگذاری خودشان است.

اهمیت کد های HS در تجارت بین المللی

پذیرش و تطبیق پذیری کد HS به عنوان یک زبان اقتصادی و کد جهانی برای کالاها، آن را به ابزاری ضروری برای تجارت بین المللی تبدیل کرده است. که در بسیاری از سیستم های ترخیص کالا از گمرک در سراسر جهان گنجانده شده است.

رویه های گمرکی

استفاده از کد HS صحیح و تفسیر صحیح از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا گمرک ممکن است استفاده از کد اشتباه را به عنوان عدم انطباق، گمراه کننده یا ارائه نادرست تلقی کند – که هر کدام مجازات های خاص خود را دارد.

استفاده از کد HS صحیح در موارد خاص می تواند بسیار دشوار باشد. زیرا ممکن است کدها بین کشورها و مقامات گمرکی متفاوت تفسیر شوند.

استفاده نادرست از کد HS می تواند منجر به اعمال تعرفه نامناسب توسط گمرک شود. که می تواند هزینه واردات را به طور تصاعدی برای مشتری افزایش دهد.

آمار تجارت

کدهای یکنواخت همچنین امکان استفاده در ردیابی آمار کسب و کار را فراهم می کند. این کد علاوه بر دولت ها توسط شرکت های بخش خصوصی و سازمان های بین المللی نیز استفاده می شود.

برای نظارت، به روز رسانی و بهینه سازی کالاهای کنترل شده، مالیات های داخلی، قوانین مبدا، سیاست های تجاری، آمار حمل و نقل، تعرفه های حمل و نقل، تدوین حساب های ملی، کنترل سهمیه بندی، نظارت بر قیمت، آمار ترافیک و تحقیقات و تحلیل های اقتصادی استفاده می شود.

انتقال اطلاعات تجاری

کدهای HS به طور گسترده در پیام های الکترونیکی مانند مقررات سازمان ملل متحد برای تبادل الکترونیکی داده ها برای تجارت و حمل و نقل اداری (UN/EDIFACT) استفاده می شود.

این سیستم به یک استاندارد جهانی برای توصیف محصول در پلتفرم های مختلف تبدیل شده است. استفاده تقریباً جهانی آن به مقاماتی مانند ادارات بندر و گمرک اجازه می دهد تا محصولات را شناسایی کنند.

چه اطلاعاتی را باید در اختیار کارگزار یا کارگزار گمرک خود قرار دهم؟

برای اطمینان از اینکه کالاهای شما تا حد امکان سریع و روان توسط گمرک پردازش می شود، مهم است که از همان ابتدا تمام اطلاعات صحیح را در اختیار نماینده یا کارگزار خود قرار دهید. در همه موارد، این باید شامل موارد زیر باشد:

  • لیست بسته بندی با مقادیر: وزن خالص و ناخالص برای هر اقلام (برخی از اقلام نیز دارای “واحد اندازه گیری” خاصی هستند که باید در آن گنجانده شود. به عنوان مثال الکل بر حسب لیتر، لباس های نو بر حسب قطعه، کفش ها به صورت جفت، کاشی های کف به صورت مربع اعلام می شوند. متر و غیره).
  • اسناد حمل و نقل: به عنوان مثال، بارنامه یا بارنامه؛
  • فاکتور(های تجاری): به یاد داشته باشید، این فاکتور باید شامل توضیحات مفصلی از کالاهایی باشد که وارد می کنید. توصیفات عمومی مانند “کفش”، “یخچال” یا “پیراهن” کافی نیست تا به کارگزار شما اجازه دهد کار خود را در طبقه بندی دقیق اقلام انجام دهد.
  • در برخی موارد، بسته به ماهیت کالا یا کالاها، ممکن است مجوزها یا مجوزهای دیگری مورد نیاز باشد.

 

 

 

 

 

در صورت هرگونه سوال و نظر با مجموعه نگار صنعت ماهان تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 4 =